INSTANT FOTOGRAFIETS HISTORIE

Instant-kameraet er den typen kamera som fremkaller et print umiddelbart etter bildet er tatt. FUJIFILM sine instax-kamera tilhører det siste innen instant-fotografi, som har en historie med røtter helt tilbake til 1923. Instant-fotografi i 2019 representerer et morsomt paradoks i en ellers digital tidsalder. Kameraene har vekket stor oppmerksomhet i den ellers digitaliserte verden som har snudd flere bransjer på hodet. Her får du historien om instant-fotografiet og instax.

Det første introduserte instant-kameraet kan dateres helt tilbake til 1923 hvor Samuel Shlafrock utviklet et kamera med vått bærbart mørkekammer (a wet darkroom) i ét og samme rom.

I dag vil de fleste unge mennesker assosiere instant-fotografi med FUJIFILM sine instax-kamera, men dersom man spør den eldre generasjon vil mange sikkert gjenkjenne ordene polaroid-kamera eller polaroid-bilder. Det er ikke helt uten grunn! Oppfinnelsen av det som betegnes som det kommersielle instant-kamera blir vanligvis tilskrevet den amerikanske forskeren og oppfinneren Dr. Edwin Land, som kom på ideén da han tok et bilde av sin 3-årige datter på ferie og satte spørsmåltegn ved at han ikke kunne se bildet umiddelbart.

Dette førte til at Edwin Land lanserte det første kommersielle instant-kameraet i 1948 under navnet Polaroid Land Model 95. Dette kameraet brukte to separate positive og negative ruller, som gjorde det mulig for bildet å utvikle seg  inne i kameraet. Polaroid produserte 60 eksemplarer av Land Model 95. Med dette antallet tok de feil på etterspørselen, og kameraet ble utsolgt på bare én dag. Polaroid Corporation er med det dem som gjorde  instant-fotografi utbredt blant folk flest.

Dreng med Polaroid kamera model 340
Polaroid 340 Land Camera

INSTANT MAGI

I 1963 kom de første fargefilmene med Polacolor. En integrert instant-fargefilm består av flere fargelag: Det øverste laget er lysfølsom for blått lys, midten for grønt lys, og bunnen for rødt lys. Når filmen utsettes for lys, reagerer fotoner (lyskvanter) i hvert lag for å skape en kjemisk basert komposisjon. Hvert fargelag sitter også ovenfor et utviklingslag som inneholder en fargekobling som gjenkjenner ikke-eksponerte områder av bildet.

De lyssensitive lagene er presset sammen mellom et sort base lag i bunnen og fire ytterlige lag i toppen: Syre, timin, bildet og et reagens lag. Selve instant magien skjer innenfor reagens nivået, som består av mange forskjellige kjemikalier, deriblant blokkere og utlignere.

FUJIFILMS FØRSTE INSTANT-SERIE

I 1976 lanserte Kodak et konkurrerende produkt til Polaroids populære SX-70 og i 1977 opplevde instant-fotografiet sitt første kommersielle høydepunkt. Samtidig begynte FUJIFILM å undersøke mulighetene innenfor instant-fotografi og oppdaget at de japanske forbrukerne ikke var tilfreds med resultatene av Polaroid og Kodaks instant-prints. Kvaliteten var ikke god nok, og fargene var for røde og orange til å gi et realistisk utseende. De japanske forbrukerene foretrakk den rektangulære formen hos Kodak, men kvaliteten på disse printene var fortsatt en utfordring. Ut over dette ble prisen på instant-prints også oppfattet som særdeles høy, spesielt når de ble importert inn til Japan. FUJIFILM besluttet seg for å endre dette, og i 1981 introduserte FUJIFILM sin egen instant-fotografi produktlinje, med navnet FOTORAMA. Et navn som ble laget ut i fra ordene «photography» og «panorama». En annen stor begivenhet i 1981 som hadde betydning for instant kameraets historie var at Dr. Land besluttet seg for å forlate Polaroid Company.

DIGITAL OMVELTNING I DET NYE ÅRTUSEN

I 1998 introduserte FUJIFILM «instax», og denne instant-serien ble i starten av årskiftet, på lik linje som Polaroid Corporation og Kodak, utfordret av den digitale æra med digitale kamera og smarttelefonen. Nye, mindre og billigere kamera dukket plutselig opp med mye mer avansert teknologi som gjorde blant annet videoinnspilling mulig. Herfra gikk utviklingen raskt og disse kameraene ble fort noe alle eide. Plutselig så man også kamera i mobiltelefoner og utbredelsen av disse betød en fallende interesse for fysiske bilder.

Den digitale tidsalder og omveltning av alle analoge plattformer gjorde at markedet for analog film faldt med minst 25% per år i løpet av de 10 første årene i det nye årtusen. Det nye årstusenet startet dermed med at Kodak gikk konkurs. Samme år som Kodak går konkurs ble Polaroid for første gang begjært konkurs, og i februar 2008 var det helt slutt, og Polaroid annonserte via Petters Group Worldwide at de kom til å stoppe produksjonen av instant-film og instantkamera.

I 2009-2010 derimot, oppsto det plutselig en ny trend. De unge begynner å få behov for selvrealisering og leter etter metoder for å skape unike og personlige bilder til å uttrykke dem selv. På denne måten gjenoppstår instant-fotografering paradoksalt nok som noe annerledes og nytt, tross sin lange historie.

Teamet bak instax ble raskt oppmerksom på trenden og så med en gang en mulighet til å revitalisere merkevaren og skape en instax-revolusjon. Den ledende målgruppen innenfor instant-fotografiet var unge piker og kvinner med interesse for kunst og mote. På grunnlag av dette ble det første steget i revilitasering av instax å lansere instax mini 8 med navn «the cutest camera in the world» i 2012. Noe som viste seg å treffe målgruppen perfekt!

Instax MINI 8 ble produsert mellom 2012-2017

instax mini 90

Salget eksploderte, men markedsføringsteamet var stadig ikke tilfreds. De så muligheter til å utvide målgruppen og skape ennå høyere vekst, som førte til lanseringen av instax MINI 90 NEO CLASSIC i 2013 til voksne menn og kvinner. Dette ble også suksess! Målgruppen vokste og instax fikk et positivt omdømme som livsstilsendrende.

INSTAX I DAG

Siden da har FUJIFILM fortsatt fokuset på å utvide linjen av instax-produkter og tilføyet flere spennende egenskaper til kameraene. FUJIFILM var også en av de første produsentene til å legge til funksjoner som for eksempel «kids mode», som gjør det mulig å fange objekter eller personer i bevegelse ved å bruk av hurtigere lukkerhastighet.

I dag er instax MINI 9 verdens mest solgte kamera og de mange instax produktene kan deles inn i tre hovedkategories basert på format: MINI, SQUARE og WIDE. Forutenom de tradisjonelle analog-kameraene, produserer instax også hybrid-kamera kamera som kombinerer instant-fotografi med digitale funksjoner, som gjør det mulig å printe bilder direkte fra smarttelefonen, Facebook eller Instagram i SQUARE eller MINI format. Instax tilbyder også printere som tillater samme funksjon.

Instax mini 9

Det er ingen som vet hvordan fremtiden for instant-fotografering vil se ut, men én ting er sikkert; FUJIFILM instax vil fortsette å gjøre sitt beste for å forbli de beste innenfor innovasjon og tilby forbrukerene de beste løsningene som gir verdi.

SQ20 i beige
Instax Hybrid Kamera, SQ20
Instax SHARE SP-3 printer i sort, samt instax SQUARE billeder
Instax Printer, SP-3