fbpx

GATEFOTOGRAFI MED CHARLENE WINFRED

FUJIFILM Instax Nordic er stolt av å presentere X-fotograf Charlene Winfred sin første serie med Instax fotografi.

Charlene Winfred fasineres av hvordan identitet og perspektiv forandrer seg i det vi beveger oss gjennom livet. Charlene kommer opprinnelig fra Singapore, men dro fra byen for å ha et år i Australia, hvor hun fortsatt befinner seg den dag idag. 

Med en blanding av etnisiteter, nasjoner og kulturer handler arbeidet hennes først og fremst om bevegelse og forandring. I de seneste årene har Charlene Winfred dratt tilbake til Singapore med jevne mellomrom. Dette har fått henne til å se på livet gjennom et nytt perspektiver: Utfordringen med å returnere til et ukjent hjem, og meningen med tilhørighet. Charlene er en Fujifilm X-serie ambassadør og bruker Fujifilm sitt utstyr til både bilder og video. Hun er sponset av Fujifilm Norden, Geoecker, Swedish Chameleon, Simplr Straps.

INSTAX SQ20

Jeg har aldri brukt et Instax tidligere. Som Fujifilm X Serie ambassadør er jeg vandt med kameraer som gir meg full kontroll over skapelsen av bildet.

SQ20 var et avvik fra det. Ok, det digitale hjertet innebar at jeg kunne kontrollere eksponering, beskjæringen og uttrykket med dem respektive innstillingen på baksiden av kameraene. Det tok bort en del av overraskelsen. Men i motsetning til mitt speilløse kamera så er ikke poenget med kameraet den digitale bildefilen. Det er det fysiske bildet-det lille firkantete printet som kommer ut direkte etter at du har klikket på «OK» til «Print».

Så det første og kanskje mest åpenbare jeg gjorde når jeg pakket opp mitt helt nye instax SQ20 kamera hjemme var å ta et bilde av min kjæreste. Få bilder kan sammenlignes med bilder av dem vi holder kjært. Spesielt de bildene man bevarer i lommeboken. Etter å ha prøvd meg frem til hvilken eksponseringskompensasjon som behøves for å balansere skygger og høydepunkter, tok jeg med kameraet med på neste oppdrag: Gatefotografering.

Jeg har hatt glede av gatefotografi i mer enn et tiår, og det er det jeg fortsetter å gjøre for min egen glede. Men jeg har aldri tatt gatefotografi med et instant kamera.

Jeg fant det veldig underholdende. Jeg likte å leke rundt med alle de ulike bildefunksjonene, men min favorittfunksjon av dem alle var dobbel eksponsering. Det handler om å legge et bilde over et annet – noe som åpner opp et hav av kreative muligheter. Og med Instax er det også mulig å holde det endelige utfallet i hånden umiddelbart bildet er tatt. Hvilke innvendinger kan man ha til dette?

Det beste aspektet med et instax kamera for meg, er den begrensede kontrollen jeg har over hvert bilde. Etter fire forsøk med film-og bruk av digitalkameraet for å justere eksponseringen-begynte jeg å lære meg hvordan Instax reagerer på mørkere eller lysere miljø. Med Instax bekymrer jeg meg ikke like mye på fokuseringen som jeg normalt pleier å gjøre. Det er ikke det som er greien med Instax. Det er følelsen av bildet som kommer ut direkte fra kameraet, det er det som er magien med instax.

GUIDE TIL GATEFOTOGRAFI

Da jeg først plukket opp Instax og kikket gjennom alle fotograferingsfunksjonene, lekte jeg meg mest med collage- og dobbelteksponseringsfunksjonene. Til sist var det ikke mange av bildene som endte opp med å bli printet fordi de helt ærlig ble for dårlige til å printes. Den digitale funksjonen gir gode muligheter til å eksperimentere seg frem på denne måten-du kan ta så mange dårlige bilder du vil, uten at noen vil vite det. At SQ20 er et kompaktkamera er dermed veldig brukbart nøyaktig av denne årsaken.

RUNDKJØRING

Jeg tok dette bildet ut av vinduet fra stuen. Det er en stor rundkjøring i Amager som jeg kikket på hver morning da jeg var i København. Den har en veldig fin geometri, dersom du interesserer deg for slikt. I et forsøk på å lære collage funksjonen å kjenne ble det litt av en lek å vende det ene bildet på hodet og finne måter å sette det sammen med det første bildet, og det var lett å gjøre med firkanter og ellipser. Jeg hadde ikke forventet at den endelige collagen skulle vise så jevn overgang i fargetonene i bildet!

TOGSTASJON

Jeg lagte dette bilde på Nørreport togstasjon i København. De 3 delene av rammen var:

  1. Innkommende tog som nærmer seg perrongen.
  2. En seksjon av toget (sykkelvognen da den suste forbi meg.)
  3. Baksiden av toget da den forlot perrongen.

Jeg prøvde ut collage funksjonen (igjen) for å se om jeg kunne inkludere en slags historie i 3 smale striper. Det viste seg at det var en historie, hvor første og siste del av bildet speilet hverandre perfekt.

PÅ TOGET

Jeg er stor fan av dobbel eksponerings funksjonen på Instax kameraet. Dobbel eksponering er morsomt, og inneholder alltid et element av overraskelse, spesielt når det printes på stedet. Jeg lagte dette på toget til Roskilde av en passasjer sittende på motsatt side, perfekt reflektert av vinduet. Jeg tok et bilde, og snudde deretter kameraet 180 grader for å ta det neste bildet ut vinduet. 

Med collage og dobbel eksponering funksjonen pleier jeg å ta bildene kjapt etter hverandre for å fange følelsen av tid og sted. Jeg elsker å ta toget, og det forblir min favorittform for transport og omgivelser til å skape bilder.

blank

Les Charlene Winfred sitt eget blogginnlegg om Instax SQ20 på charlenewinfred.com eller følg @instaxnorge på Instagram for flere bilder.